Paper de la persona educadora


L'activitat és el mitjà d'aprenentatge i desenvolupament dels infants per excel·lència. La tasca principal de l'educador, és proporcionar als infants aquelles situacions o moments d'aprenentatge, que permetin als infants realitzar activitats o tenir experiències, que li puguin ajudar en el seu desenvolupament i creixement general i específic, considerat aquest en totes les seves facetes, ja sigui creixement físic, psicològic, emocional, afectiu, psicomotriu, etc.



La base de la intervenció amb els infants en aquesta unitat és la “confiança”, establint aquells llaços segurs, que permetin una adaptació el més normalitzada possible i establir una relació afectiva de qualitat entre els infants i l'educadora, per això hem de proporcionar situacions d'aprenentatges mitjançant el desenvolupament de les diferents activitats, que permetin iniciar i anar avançant gradualment en la vinculació afectiva segura, tan necessària entre tots dos. Per això desenvoluparem diferents tipus d'activitats que permetin treballar els diferents continguts, objectius, valors, sentiments i emocions que es vinculen directament amb l'establiment d'un llaç segur.

Amb caràcter general el paper de l'educador/a en les diferents activitats:

·         Serà flexible i adaptat a les necessitats dels infants a cada moment.

·         Fomentarà la participació activa dels infants en l'activitat sempre partint dels seus interessos i capacitats a cada moment.

·         Respectarà les necessitats dels infants i les diferències individuals.

·         Presentarà les activitats d'una forma que les mateixes despertin l'interès en els infants.

·         Treballarà les diferents activitats des d'una perspectiva lúdica i es propiciarà que les mateixes es converteixin en significativa per als nens.

·         Es convertirà en el guia per desenvolupar les diferents activitats, a més de ser dinamitzador de les mateixes.

·         Proposarà activitats que li permetin als infants experimentar, observar, expressar i comunicar mitjançant la utilització dels diferents tipus de llenguatges.

·         Utilitzarà el joc com a eina didàctica.

·         Haurà de preveure i tenir el material suficient per poder realitzar tots els infants les activitats proposades en aquesta unitat didàctica.

·         Afavorirà un espai el més adequat possible al desenvolupament de les diferents activitats, i que el mateix sigui: segur, còmode i afectuós, ja que aquest espai repercutirà en el benestar i seguretat dels infants.

·         Organitzarà l'espai de la forma més adequada per a cada activitat.

·         Mitjançant una actitud oberta, flexible, de comprensió, tranquil·litat, respectuosa i afectuosa afavorirà la confiança als infants en el desenvolupament de les diferents activitats.

 
Si l'educador/a aconsegueix que els infants se sentin segurs en el desenvolupament de les diferents activitats i en els hàbits i rutines que es realitzen cada dia en l'aula, això afavorirà que el desenvolupament de les activitats es realitzin en el clima més adequat i que les mateixes es converteixin en significatives, repercutint en el desenvolupament i creixement integral dels infants.