La
finalitat de l’educació infantil és contribuir al desenvolupament
emocional i afectiu, físic i motor, social i cognitiu dels infants,
proporcionant-los un clima i entorn de confiança on se sentin
acollits i amb expectatives d’aprenentatge. Els
continguts s'interrelacionen entre ells per crear espais
d'aprenentatge globalitzats i s'agrupen en les àrees d'experiència
i desenvolupament següents: àrea de descoberta d'un mateix i dels
altres, àrea de descoberta de l'entorn i àrea de comunicació i
llenguatge. Aquests continguts es troben reflectits en el Decret
101/2010 del 3 d'agost, que estableix el currículum de primer cicle
d'educació infantil. Nosaltres hem seleccionats els continguts del
cicle següents:
CONTINGUTS
DEL CICLE
|
Àrea
1: Descoberta d'un mateix i dels altres
|
Identificació
com a persona, coneixement d’algunes característiques personals
pròpies per assolir el grau de seguretat afectiva i emocional
corresponent al seu moment maduratiu.
|
Manifestació
i expressió de les pròpies emocions i sentiments, utilitzant el
llenguatge com a mitjà d’expressió i comunicació.
|
Iniciativa
per dur a terme activitats i jocs, resolent les dificultats que es
puguin presentar mitjançant la pròpia actuació o demanant als
altres l’ajuda necessària i acceptant petites frustracions.
|
Disposició
per establir relacions afectives positives amb les persones
adultes i els infants amb qui comparteix situacions i activitats
quotidianament.
|
Domini
progressiu de les possibilitats expressives, perceptives i motores
del propi cos i utilització dels recursos personals de què
disposa en la vida quotidiana.
|
Progrés
en l'adquisició d'hàbits relacionats amb el benestar corporal i
la seguretat personal, la higiene i la salut, així com en l'inici
d'hàbits d'ordre, constància i organització en les activitats
en què participa.
|
Àrea
2: Descoberta de l'entorn
|
Comprensió
i apreciació progressiva de l’entorn immediat, iniciant-se en
el coneixement i l’adquisició de comportaments socials que
facilitin la integració en els diferents grups socials en què
participa.
|
Orientació
amb autonomia en els espais habituals i quotidians i iniciació en
l’ús de termes relatius a
l’espai (aquí, allà, dins, fora, amunt, avall).
|
Observació
i exploració de l’entorn físic i social, planificant i
ordenant la pròpia acció, constatant-ne els efectes i establint
relacions entre la pròpia actuació i les conseqüències
que se’n deriven
|
Àrea
3: Comunicació i Llenguatge
|
Iniciació
en la descoberta i l’ús del llenguatge corporal, verbal,
musical i plàstic.
|
Expressió
de necessitats, sentiments i idees mitjançant el llenguatge oral,
mostrant un progressiu increment del vocabulari relatiu al propi
entorn i experiència, ús de frases simples i comprensió de
variacions morfològiques de gènere i nombre.
|
Comprensió
de les intencions i dels missatges que li adrecen les persones
adultes i altres infants, identificant i emprant els diferents
senyals comunicatius (gest, entonació) i valorant el llenguatge
oral com un mitjà de relació amb les altres persones.
|
Iniciació
en l’ús de diferents formes de comunicació, esforçant-se per
fer-se entendre i escoltant els altres.
|
Continguts de la unitat didàctica.
Els
continguts seleccionats per
a aquesta unitat didàctica, són
una concreció dels continguts reflectits en la proposta pedagògica
de centre (PPC) i que els mateixos es troben relacionats amb els
establerts en el currículum d'aquesta etapa educativa.
Els
continguts permeten donar resposta al fet que
hem d'ensenyar perquè els infants poden assolir les capacitats
establertes. Aquests continguts es treballen globalment en
l'etapa d'educació infantil, i encara que es recullen els mateixos
en referència a les diferents àrees: descoberta d'un mateix i els
altres, descoberta de l'entorn i comunicació i llenguatge, el
treball dels mateixos és global i es duu a terme mitjançant les
diferents activitats que es proposen, com una proposta conjunta de
treball on troben els continguts interrelacionats per aconseguir
aprenentatges globalitzats i significatius pels infants.
Els
continguts poden ser: procedimentals,
conceptuals i actitudinals.
- Procedimentals: Són habilitats, destreses i/o estratègies ordenades i orientades a la consecució d'un fi. Dona resposta a saber fer coses.
- Conceptuals: Són fets senzills i primeres nocions que serveixen perquè l'infant puguin comprendre i interpretar la realitat. Construeixin el saber de qualsevol persona.
- Actitudinals: Saber ser i comportar-se d'una manera estable i duradora davant determinades situacions, objectes, fets o persones. Tot el conjunt d'actituds, valors, normes, etc.. que ajuden a viure en societat i a créixer i desenvolupar-se en tots els àmbits.
Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altresProcedimentsConceptesActitudsIdentificació de la imatge corporal global pròpia i dels altres.Parts del cos: cap, tronc i extremitats.Iniciativa en les activitats quotidianes de classe.Manifestació i expressió voluntària dels sentiments i emocions.Part de la cara: els ulls, les orelles, el nas i la boca.Interès per conèixer el nostre cos i dels altres.Adquisició de comportaments de respecte, ajuda i cooperació.Característiques pròpies i dels companys.Respecte envers els companysAdquisició progressiva dels hàbits i rutines d'alimentació, higiene i descansEmocions primaries.Àrea 2: Descoberta de l'entornProcedimentsConceptesActitudsObservació i exploració dels diversos espais i materials habituals de l'escolaEls membres de la classe: educadora, suport i els companys.Esforç en l'adaptació a l'entorn escolarIdentificació dels diversos espais, materials, joguines i persones de la classe.Altres persones habituals a l'escolaInterès pels espais, materials, persones, etc.. del centre educatiu.Ús dels sentits per explorar l'entornEspais de la classeInterès per mantenir relacions afectives positives amb la mestra i els companys.Reconeixement dels elements més habituals a l'escolaEspais del centreÀrea 3: Comunicació i LlenguatgeProcedimentsConceptesActitudsIniciació en l'adquisició de vocabulari nouVocabulari: noms d'objectes i persones de l'escola.Interès per adquirir un llenguatge cada vegada més elaborat i ajustat al seu moment maduratiu.Gaudir de les activitats plàstiques proposadesVocabulari: noms de la família.Esforç per comunicar i expressar.Expressió d'emocions i sentimentsVocabulari emocions primaries