Continguts

La finalitat de l’educació infantil és contribuir al desenvolupament emocional i afectiu, físic i motor, social i cognitiu dels infants, proporcionant-los un clima i entorn de confiança on se sentin acollits i amb expectatives d’aprenentatge. Els continguts s'interrelacionen entre ells per crear espais d'aprenentatge globalitzats i s'agrupen en les àrees d'experiència i desenvolupament següents: àrea de descoberta d'un mateix i dels altres, àrea de descoberta de l'entorn i àrea de comunicació i llenguatge. Aquests continguts es troben reflectits en el Decret 101/2010 del 3 d'agost, que estableix el currículum de primer cicle d'educació infantil. Nosaltres hem seleccionats els continguts del cicle següents:

CONTINGUTS DEL CICLE
Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
Identificació com a persona, coneixement d’algunes característiques personals pròpies per assolir el grau de seguretat afectiva i emocional corresponent al seu moment maduratiu.
Manifestació i expressió de les pròpies emocions i sentiments, utilitzant el llenguatge com a mitjà d’expressió i comunicació.
Iniciativa per dur a terme activitats i jocs, resolent les dificultats que es puguin presentar mitjançant la pròpia actuació o demanant als altres l’ajuda necessària i acceptant petites frustracions.
Disposició per establir relacions afectives positives amb les persones adultes i els infants amb qui comparteix situacions i activitats quotidianament.
Domini progressiu de les possibilitats expressives, perceptives i motores del propi cos i utilització dels recursos personals de què disposa en la vida quotidiana.
Progrés en l'adquisició d'hàbits relacionats amb el benestar corporal i la seguretat personal, la higiene i la salut, així com en l'inici d'hàbits d'ordre, constància i organització en les activitats en què participa.
Àrea 2: Descoberta de l'entorn
Comprensió i apreciació progressiva de l’entorn immediat, iniciant-se en el coneixement i l’adquisició de comportaments socials que facilitin la integració en els diferents grups socials en què participa.
Orientació amb autonomia en els espais habituals i quotidians i iniciació en l’ús de termes relatius a l’espai (aquí, allà, dins, fora, amunt, avall).
Observació i exploració de l’entorn físic i social, planificant i ordenant la pròpia acció, constatant-ne els efectes i establint relacions entre la pròpia actuació i les conseqüències que se’n deriven
Àrea 3: Comunicació i Llenguatge
Iniciació en la descoberta i l’ús del llenguatge corporal, verbal, musical i plàstic.
Expressió de necessitats, sentiments i idees mitjançant el llenguatge oral, mostrant un progressiu increment del vocabulari relatiu al propi entorn i experiència, ús de frases simples i comprensió de variacions morfològiques de gènere i nombre.
Comprensió de les intencions i dels missatges que li adrecen les persones adultes i altres infants, identificant i emprant els diferents senyals comunicatius (gest, entonació) i valorant el llenguatge oral com un mitjà de relació amb les altres persones.
Iniciació en l’ús de diferents formes de comunicació, esforçant-se per fer-se entendre i escoltant els altres.

 
Continguts de la unitat didàctica.

Els continguts seleccionats per a aquesta unitat didàctica, són una concreció dels continguts reflectits en la proposta pedagògica de centre (PPC) i que els mateixos es troben relacionats amb els establerts en el currículum d'aquesta etapa educativa.
Els continguts permeten donar resposta al fet que hem d'ensenyar perquè els infants poden assolir les capacitats establertes. Aquests continguts es treballen globalment en l'etapa d'educació infantil, i encara que es recullen els mateixos en referència a les diferents àrees: descoberta d'un mateix i els altres, descoberta de l'entorn i comunicació i llenguatge, el treball dels mateixos és global i es duu a terme mitjançant les diferents activitats que es proposen, com una proposta conjunta de treball on troben els continguts interrelacionats per aconseguir aprenentatges globalitzats i significatius pels infants.
Els continguts poden ser: procedimentals, conceptuals i actitudinals.
  • Procedimentals: Són habilitats, destreses i/o estratègies ordenades i orientades a la consecució d'un fi. Dona resposta a saber fer coses. 
  • Conceptuals: Són fets senzills i primeres nocions que serveixen perquè l'infant puguin comprendre i interpretar la realitat. Construeixin el saber de qualsevol persona.
  • Actitudinals: Saber ser i comportar-se d'una manera estable i duradora davant determinades situacions, objectes, fets o persones. Tot el conjunt d'actituds, valors, normes, etc.. que ajuden a viure en societat i a créixer i desenvolupar-se en tots els àmbits.



    Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
    Procediments
    Conceptes
    Actituds
    Identificació de la imatge corporal global pròpia i dels altres.
    Parts del cos: cap, tronc i extremitats.

    Iniciativa en les activitats quotidianes de classe.
    Manifestació i expressió voluntària dels sentiments i emocions.
    Part de la cara: els ulls, les orelles, el nas i la boca.
    Interès per conèixer el nostre cos i dels altres.
    Adquisició de comportaments de respecte, ajuda i cooperació.
    Característiques pròpies i dels companys.
    Respecte envers els companys
    Adquisició progressiva dels hàbits i rutines d'alimentació, higiene i descans
    Emocions primaries.


    Àrea 2: Descoberta de l'entorn
    Procediments
    Conceptes
    Actituds
    Observació i exploració dels diversos espais i materials habituals de l'escola
    Els membres de la classe: educadora, suport i els companys.
    Esforç en l'adaptació a l'entorn escolar
    Identificació dels diversos espais, materials, joguines i persones de la classe.
    Altres persones habituals a l'escola
    Interès pels espais, materials, persones, etc.. del centre educatiu.
    Ús dels sentits per explorar l'entorn
    Espais de la classe
    Interès per mantenir relacions afectives positives amb la mestra i els companys.
    Reconeixement dels elements més habituals a l'escola
    Espais del centre



    Àrea 3: Comunicació i Llenguatge
    Procediments
    Conceptes
    Actituds
    Iniciació en l'adquisició de vocabulari nou
    Vocabulari: noms d'objectes i persones de l'escola.
    Interès per adquirir un llenguatge cada vegada més elaborat i ajustat al seu moment maduratiu.
    Gaudir de les activitats plàstiques proposades
    Vocabulari: noms de la família.
    Esforç per comunicar i expressar.
    Expressió d'emocions i sentiments
    Vocabulari emocions primaries