Avaluació

L'avaluació és la recollida d'informació per a l'anàlisi i revisió periòdica del procés d'ensenyament-aprenentatge, per verificar la seva coherència i el seu grau d'eficàcia.
L'avaluació ha de ser integral, tant pel grau d'aprenentatge assolit per l'infant, com pel procés mateix d'ensenyament-aprenentatge i de totes les decisions que s'han anat prenent en cada una de les concrecions curriculars.
Ha de ser continuada, global, individualitzada, coherent amb la programació i integradora.
Ha de servir per fer un seguiment de què i com aprenen els infants, valorar els seus progressos i desenvolupaments i també per valorar l'adequació de les nostres propostes per tal que els infants progressin.

L'avaluació la fem en tres moments:

ABANS
INICIAL
CONEIXEMENT I EXPERIÈNCIES PRÈVIES
DURANT
FORMATIVA
ESTRATÈGIES, ERRORS, DIFICULTATS D'APRENENTATGES, HABILITATS, CONEIXEMENTS
AL FINAL
FINAL
RESULTATS, APRENENTATGES REALITZATS.

L'avaluació ha de reflectir la realitat però sempre ha de ser emesa de forma positiva. Així doncs, l'avaluació ha de permetre observar també els errors, però s'han de mostrar de forma positiva, com un pas del procés per millorar. Han de valorar de manera orientativa tots els objectius proposats.

Per avaluar el progrés dels infants tindrem en compte que hi ha activitats inicials, de desenvolupament i de síntesi, i que per a fer una bona seqüència didàctica i poder valorar correctament el progrés dels infants, els continguts s'hauran de presentar:

  • Del que és més pròxim al que més llunyà
  • Del que és més fàcil al que és més difícil
  • Del que és més concret al que és més generalitzat
  • Del que és més particular al que és més general.
Els criteris d'avaluació els concreten mitjançant indicadors d'avaluació.

Valoració de la unitat didàctica.
Per avaluar l'eficàcia del procés d'ensenyament-aprenentatge s'han de considerar els diferents factors que incideixen, per això, els aspectes que valorem fan referència a:
  • La intervenció de les educadores.
  • La metodologia.
  • L'agrupació dels infants.
  • L'adequació dels materials, l'espai i el temps.
  • La planificació de les activitats.
  • Les actuacions de les educadores.
  • L' adequació dels objectius i continguts.
  • La participació de la família.
  • Actuació amb els infants
  • Adequació de les activitats.

Com: Amb instruments senzills, fàcils d'aplicar, que permetin el registre i la consulta de la informació obtinguda per fer el seguiment del procés de cada activitat, poder contrastar-la amb les companyes i ajustar les propostes a les necessitats i interessos detectats.
A partir de l'observació i la recollida de dades en diferents pautes (escala d'estimació), la reflexió de l'educador/a amb el seu treball i contrast d'experiències amb l'equip d'educadors.

Quan: Durant tot el desenvolupament de la unitat didàctica.