L'avaluació
és la recollida d'informació per a l'anàlisi i revisió periòdica
del procés d'ensenyament-aprenentatge, per verificar la seva
coherència i el seu grau d'eficàcia.
L'avaluació
ha de ser integral, tant pel grau d'aprenentatge assolit per
l'infant, com pel procés mateix d'ensenyament-aprenentatge i de
totes les decisions que s'han anat prenent en cada una de les
concrecions curriculars.
Ha
de ser continuada, global, individualitzada, coherent amb la
programació i integradora.
Ha
de servir per fer un seguiment de què i com aprenen els infants,
valorar els seus progressos i desenvolupaments i també per valorar
l'adequació de les nostres propostes per tal que els infants
progressin.
L'avaluació
la fem en tres moments:
ABANS
|
INICIAL
|
CONEIXEMENT
I EXPERIÈNCIES PRÈVIES
|
DURANT
|
FORMATIVA
|
ESTRATÈGIES,
ERRORS, DIFICULTATS D'APRENENTATGES, HABILITATS, CONEIXEMENTS
|
AL
FINAL
|
FINAL
|
RESULTATS,
APRENENTATGES REALITZATS.
|
L'avaluació
ha de reflectir la realitat però sempre ha de ser emesa de forma
positiva. Així doncs, l'avaluació ha de permetre observar també
els errors, però s'han de mostrar de forma positiva, com un pas del
procés per millorar. Han de valorar de manera orientativa tots els
objectius proposats.
Per
avaluar el progrés dels infants tindrem en compte que hi ha
activitats inicials, de desenvolupament i de síntesi, i que per a
fer una bona seqüència didàctica i poder valorar correctament el
progrés dels infants, els continguts s'hauran de presentar:
- Del que és més pròxim al que més llunyà
- Del que és més fàcil al que és més difícil
- Del que és més concret al que és més generalitzat
- Del que és més particular al que és més general.
Els
criteris d'avaluació
els concreten mitjançant indicadors
d'avaluació.
Valoració
de la unitat didàctica.
Per
avaluar l'eficàcia del procés d'ensenyament-aprenentatge s'han de
considerar els diferents factors que incideixen, per això, els
aspectes que valorem fan referència a:
- La intervenció de les educadores.
- La metodologia.
- L'agrupació dels infants.
- L'adequació dels materials, l'espai i el temps.
- La planificació de les activitats.
- Les actuacions de les educadores.
- L' adequació dels objectius i continguts.
- La participació de la família.
- Actuació amb els infants
- Adequació de les activitats.
Com:
Amb instruments senzills, fàcils d'aplicar, que permetin el registre
i la consulta de la informació obtinguda per fer el seguiment del
procés de cada activitat, poder contrastar-la amb les companyes i
ajustar les propostes a les necessitats i interessos detectats.
A
partir de l'observació i la recollida de dades en diferents pautes
(escala d'estimació), la reflexió de l'educador/a amb el seu
treball i contrast d'experiències amb l'equip d'educadors.
Quan:
Durant tot el desenvolupament de la unitat didàctica.