Material

En educació infantil els materials tenen una gran rellevància per ser elements de primer ordre en el procés d'ensenyament-aprenentatge dels infants, d'aquesta manera, és important la classificació, selecció i utilització de les manyagues com a indicadors notables sobre la qualitat i eficàcia de la formació. En educació qualsevol material pot utilitzar-se com un recurs en el procés d'ensenyament/aprenentatge, però no tot material es concep per a aquesta fi.

Per això, aquests materials adquireixen una rellevància i una visió més àmplia, que va més enllà de materials didàctics i joguines comercials. Multitud de materials són utilitzats en educació infantil amb finalitats educatives, igual que existeix un extens catàleg de materials que s'utilitzen amb caràcter educatiu, encara que la finalitat per la qual van ser creats no fos pedagògica.


Gràcies a la creativitat, imaginació, recerca i experiència dels docents, aquests materials s'adapten a les necessitats i característiques dels infants amb la finalitat d'aconseguir els objectius programats.

La funció dels materials com a base i complement en l'activitat educadora, es pot entendre des de diferents perspectives, tal com: Caràcter motivador perquè segons la forma, textura, color i característiques particulars del material, despertés l'interès i curiositat per a la seva utilització,
polivalent perquè els materials poden ser utilitzats com a elements en diverses activitats escolars i com a elements de diferents jocs, col·lectivitat, perquè, la seva utilització pot ser individual o col·lectiva i caràcter d'accessibilitat, està organitzat i disponible per a la lliure elecció dels infants.

És necessari oferir al nen/a una gran varietat de materials i preveure l'accessibilitat per part dels infants.


Aquests materials poden ser de diferents tipus; els que formen part de la vida quotidiana, aquells que serveixen per rentar-se, vestir-se, cuinar, etc... és a dir tots aquells materials que imiten la realitat. És preferible utilitzar materials reals i no imitacions mitjançant joguines comercials.
Materials de l'entorn natural, tals com: pedres, pinyes, fulles, branques etc.. són materials que formen part del nostre entorn i els quals ens permeten observar i descobrir el mateix.
Materials inespecífics i de recuperació, tals com: taps de suro, ampolles de diferents materials, anelles, pots de deixalla de iogurts, etc.Tot aquell material que permeti descobrir i explorar les diferents qualitats dels mateixos i per tant el descobriment de sensacions pels infants.
Materials específics de l'entorn cultural, com poden ser, de plàstica, música, contes, instruments musicals, etc... ja que, poden ser utilitzats per treballar concretament una àrea o vàries.


També hi ha materials més específics per treballar en aquesta etapa d'educació infantil, com:

• Materials de manipulació, observació i experimentació: materials com poden ser la sorra, l'aigua, la farina, els vaixells, cotxes, pots i les caixes de plàstics i cartró, tubs, jocs de mesura, objectes de la naturalesa com a llavors, branques, fulles, ossos de fruites, conquilles, plantes, etc.

• Materials que desenvolupen el pensament lògic:
materials que permetin comparar, associar, ordenar, classificar, seriar, explicar, mesurar, tals com: joguines específiques, roba, menjar, rodets de fil, llanes, caixes o pals amb diferents grandàries, colors, textures i mesures de capacitat, cartes, blocs lògics, joc de taula, àbacs, diners de mentida, cinta mètrica, entre altres materials.

Materials per a representació i simulació: serveixen per iniciar el seu coneixement del món, ja que el nen/ necessita imitar aquelles situacions de la vida de l'adult a través de la simbolització. Important el guinyol o teatre de titelles, així com materials per realitzar el joc simbòlic.

• Materials no estructurats:
anelles, pots de llauna, caixes de cartró, botons, pals, borses, cordes.

• Materials de la vida quotidiana:
vaixelles, objectes de cuina, maquillatge, bijuteria, roba, i sabates d'adult, borses, carteres, robes de bebè, nines, miralls, pinta, raspalls, barrets, etc.

• Materials classificats com a joguines comercials:
mercats, casetes de nines, maletí mèdic, de fuster, de perruqueria, cavall de fusta, telèfon, màquina de fotos, jocs de construcció, etc.

• Material per al desenvolupament de l'expressió oral
: serveixen per a l'adquisició bàsica del llenguatge, que poden servir tot el material descrit anteriorment, però també hem de fer esment a col·leccions d'imatges, cançons, contes, murals, cd de sons, entre altres materials.

• Materials per a l'expressió plàstica i musical:
estan relacionades amb el llenguatge i donen suport a la comunicació i expressió oral, també compleixen amb el desenvolupament de l'habilitat manual, on és més important el procés que el resultat, tals com; fang, plastilina, papers de colors i instruments.

D'aquesta manera, tots els objectius que es deuen aconseguir en educació infantil, poden ser adquirits a través de la utilització i mediació de multitud de materials, la funció dels quals, a part de la de contribuir a l'adquisició d'aprenentatges, és fer més fructífera i fàcil, l'adquisició de les competències tan necessàries per a la seva posterior formació en etapes superiors.

La majoria dels aprenentatges que es realitzen en educació infantil, es fa, a través de l'experimentació, la manipulació, la utilització de recursos materials que provoquin l'estimulació de tots els sentits. Principalment en els primers anys de vida, els sentits més propicis per a l'adquisició de l'aprenentatge seran el tàctil i el visual, sense deixar de costat els altres, però l'impuls cap al descobriment, la curiositat, el desig de saber, experimentar, descobrir i conèixer l'entorn immediat, contribuir, al fet que el nen/a, utilitzi principalment aquests recursos.

La utilització dels materials en educació infantil és important per al posterior desenvolupament a escala global de les següents etapes.
És fonamental, la realització d'una bona planificació i la confecció d'una adequada selecció de materials amb la finalitat d'adaptar-nos a les característiques individuals de cada alumne.