Metodologia

Anar per primera vegada a l'escola representa una situació nova per a l'infant, desconeix l'espai, els companys, les educadores, etc.. i com que no té noció temporal tampoc sap quant de temps estarà allà i quan el vindran a buscar.

Aquesta angoixa el nen l'expressa de diferents maneres: plors, no volen deixar els objectes personals, rebutjar el menjar etc.. i és possible que l'infant també tingui canvis a casa: trastorns de son, irritació o dependència, a poc a poc aquest procés se superarà i tot es normalitzarà.


Busquem que els infants concebin l'escola, no com un món a part de la família, sinó com una part més d'aquesta.


Si la família deixa els nens amb actitud tranquil·la i de confiança, creient que serà una activitat favorable per a ell, transmetrà aquesta disposició a l'infant facilitant el procés.


La base de la nostra metodologia, així com l'eix de la nostra unitat educativa serà la Confiança, així com afectuosa, pacient i compromesa.


L'objectiu principal d'aquesta metodologia, no és un altre més que el d'afavorir als més petits, aconseguint el nostre objectiu d'adaptació amb base en la Confiança, per així més endavant ajudar en el seu desenvolupament i puguin enriquir-se d'aquestes noves vivències i relacions amb l'entorn.


Pel que tindrem en compte els següents principis, que es recullen com orientacions metodològiques en el currículum d'Educació Infantil, Decret 101/2010 de 3 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l'educació infantil.

 

Principis i orientacions:

·         Individualització: adaptant els processos d'ensenyament/aprenentatge a les característiques, interessos i ritmes de cada alumne, ja que en aquesta etapa és essencial donar temps als processos de maduració individual.
·         Construcció d'aprenentatges significatius: de manera que el nen relacioni les seves experiències prèvies amb els nous aprenentatges, mitjançant activitats que tinguin sentit per a ell, que li interessin.

·         Coeducació: educar oferint la mateixa igualtat d’oportunitats a nens, nenes tenint en compte i respectant les diferències de sexe i valorant-les. Aquesta coeducació es té present en molts aspectes: selecció de materials i joguines respectant uns certs criteris de responsabilitat, llenguatge utilitzat a l'aula, organització dels espais, selecció d'activitats, i informar a les famílies de la importància de la coeducació.

·         Globalització: suposa la correspondència de tots els continguts que portem a l'aula, les àrees que treballem, les activitats que practiquem i fins i tot els objectius que perseguim amb les experiències de l'infant perquè sigui ell mateix qui pugui fer el descobriment de l'entorn.

·         Joc: en l'educació infantil no ha d'existir diferenciació entre joc i activitat educativa. El joc és l'activitat pròpia dels nens i el mitjà pel qual l'infant rep incomptables estímuls indispensables per al seu desenvolupament físic, sensorial, mental, afectiu i social; el joc
serveix per gaudir i aprendre.

·         Activitat: el paper de l'educador en aquesta etapa, no és tant de transmetre continguts, sinó proporcionar situacions, objectes i materials que per mitjà de la seva activitat física i mental ajudin els infants a aprendre i desenvolupar-se. Les situacions educatives que es programaran han d'oferir múltiples possibilitats de percebre, actuar, experimentar i descobrir.

·         Motivació: és essencial que els infants se sentin atrets cap a l'aprenentatge. És important que els objectius, continguts i activitats tinguin un nivell adequat, que responguin als seus interessos i que els mètodes i recursos siguin atractius i faciliten l'aprenentatge.

·         Afectivitat: els infants necessiten saber-se estimats per sentir confiança. La seguretat que els dóna el fet de saber-se estimats contribueix d'una manera molt positiva a la formació d'una autoimatge positiva de si mateixos. Les relacions entre l'Educadora i l'infant seran de comprensió, afecte, acceptació, confiança i respecte.

·         Socialització: promoure experiències d'aprenentatge on de forma gradual l'acció individual vagi integrant-se a la grupal. Proposant una gran quantitat d'activitats de grup on els infants aprendran comportaments i normes, així com a compartir, a respectar, a participar i en definitiva a relacionar-se amb els altres.

·         Atenció a la diversitat: tenint en compte que cada infant té unes característiques diferents, i que els ritmes d'aprenentatge són distints, les activitats a realitzar respectaran
sempre l'evolució i ritme individual de cada infant.

·         Organització de l'espai, els materials i el temps: La creació d'un ambient càlid i acollidor que respongui a les necessitats dels infants afavorint la seva autonomia i flexibilitat. Pel que fa al material: segur, estètic i que possibilitin les experiències adequades als infants, és un recurs imprescindible per a la intervenció educativa de qualitat. Respecte al temps, és necessària l'organització d'activitats que ajudaran els infants a establir rutines que els proporcionaran seguretat.



I tenint en compte el tema principal del nostre projecte: la confiança, ens acostarem per mitjà de:
- Entaularem un estret contacte entre pares i educadors per ajudar a la integració de l'infant a l'escola.
- Prepararem un "ambient" conjuntament amb els pares que contingui éssers, signes o objectes que recordin als nens situacions i experiències conegudes.(fotos dels familiars, del seu entorn, etc ...)

- Rebrem als infants i a la família de forma personalitzada. Igualment a la sortida, moment en què farem que el nen es porti un bon record (sortides relaxades, sense presses, acomiadant-se afectuosament)


- Atenció personalitzada i a les diferències individuals.


- Se li permetrà al nen portar un objecte d'afecció, el qual li transmeti més seguretat i faciliti la seva adaptació a l'escola.